Advarsel

Vi oplever desværre for tiden, at svindlere udsender tekstbeskeder (SMS), der udgiver sig for at være Lowell. Hvis du er usikker på, om SMS'en er fra os, bør du logge ind på Mit Lowell med MitID/NemID og tjekke.

Vær også opmærksom på personer som kontakter virksomheder og prøver at sælge inkasso-abonnementer i Lowells navn. Der er også eksempler på, at de efterfølgende sender en faktura med Lowells navn på. Vi sælger ikke den type abonnementsløsninger og henvendelserne har intet med os at gøre.

X
Hero image

5 tips til at håndtere økonomiske udsving

De nuværende udsving på det økonomiske marked er hidtil uset, og forudsigelser om økonomien er blevet nærmest umulige. Men ifølge en økonom er virksomhederne vant til at navigere i usikkerheder.

Uforudsigelige udsving. Det er én måde at beskrive det nuværende økonomiske marked på. Et marked som indikerer, at tiden med stabilitet er passé, og at vi i stedet er gået ind i en æra, hvor forandring er blevet reglen snarere end undtagelsen. 

”Markedsøkonomi indebærer ofte forandringer, udsving, og usikkerheder når det gælder om at lave forudsigelser, så det er relativt almindeligt,” siger økonom Jouko Kangasniemi fra Finlands Erhvervssammenslutning (EK). 

Men det, der gør den nuværende situation bemærkelsesværdig, er det usædvanlige antal store kriser inden for så kort tid - fra COVID-19-pandemien til Ruslands invasion af Ukraine og de deraf stigende prisniveauer og produktions-flaskehalse. 

Da en krise påvirker virksomheder og brancher forskelligt, er der også forskel på forudsigelser og, hvordan man forbereder sig på udsving. 

Jouko Kangasniemi opstiller en liste over, hvad virksomheder bør overveje, når de i ekstraordinære tider vil lave forudsigelser af markedet. 

1. Lær af tidligere begivenheder
Midt i et konstant ændrende marked kan det virke tvivlsomt at se tilbage på tidligere begivenheder. Alligevel kan det være gavnligt. Oplysningerne kan hjælpe med at organisere eksisterende og fremtidige aktiviteter. 

”Der er en enorm mængde oplysninger til rådighed. Det vanskelige kan være at organisere oplysningerne og finde relevant fakta fra tidligere brug. Det er lettere for større virksomheder med flere ressourcer, men mere udfordrende for mindre virksomheder,” siger Jouko Kangasniemi. 

Vigtigt er, at tidligere information ikke er konstant, men hele tiden udvikler sig. Det betyder, at beslutninger altid skal træffes i overensstemmelse med de opdaterede oplysninger, der er tilgængelige. 

 

Når man ser tilbage på tidligere begivenheder, synes alting meget simpelt. Så man er simpelthen nødt til at være udholdende over for usikkerheden i markedet.
Den findes og er uundgåelig.

2. Hold styr på de økonomiske udsving
I sit daglige arbejde beskæftiger Jouko Kangasniemi sig med analyser og økonomiske statistikker. I usikre tider er det helt essentielt at følge de økonomiske udsving gennem trends og analyser.  

”Medierne følger også trends nøje. En recession kan blive erklæret i dag, for så at blive annulleret i morgen, og dagen efter kommer der igen en økonomisk nedgang.” 

Ifølge Jouko Kangasniemi er forudsætningen for kunne analysere økonomien at identificere den aktuelle fase i den økonomiske udvikling, og om udsvinget ligger inden for det typiske interval, eller om der muligvis er et større skift på vej.  

F.eks. ødelagde finanskrisen i 2008 virksomhedernes tillid til økonomien i en længere periode, mens COVID-19-krisen kun forårsagede en kortvarig nedtur. Krigen i Ukraine og de stigende priser har haft en betydelig effekt på forbrugernes tillid, men i langt mindre grad på erhvervslivet. 

Medierne følger også trends nøje. En recession kan blive erklæret i dag, for så at blive annulleret i morgen, og dagen efter kommer der igen en økonomisk nedgang.

Ud over at følge de økonomiske udsving giver forbrugeradfærd også oplysninger om, hvad der kan være på vej. 

”Det er vigtigt for virksomhederne at identificere tegn på kommende udsving eller forstyrrelser. Udsving kan nemlig føre til, at visse grupper af forbrugere eller virksomheder ændrer deres adfærd fuldstændig og i værste fald får markedet til at bryde sammen.” 

3. Erkend den nuværende situation
For at kunne se ind i fremtiden skal man kende den nuværende situation. Selv om det på kort sigt har været en udfordring at reagere på og forberede sig på det nuværende marked, har virksomhederne overlevet ved at tilpasse sig.  

”Virksomhederne er fortrolige med deres sektor og følger f.eks. efterspørgslen meget nøje. Store omvæltninger kommer naturligvis som en overraskelse for alle,” fortæller Jouko Kangasniemi. 

Virksomhederne skal hele tiden være velinformerede og overveje deres aktiviteter og behov. Ud over at have alternative procedurer er det godt at have en ekstra buffer til at klare de negative perioder. Aktiv kommunikation og hurtig udveksling af oplysninger med partnere gør også driften mere fleksibel. 

4. Udarbejdelse af modeller til fremtidige scenarier
Ifølge Jouko Kangasniemi er det en god idé at arbejde med mulige scenarier for at kontrollere risici og større udsving. For eksempel kan man med tre forskellige scenarier overveje forskellige udfald og skabe simuleringer af fremtiden. 

Simpel forberedelse er dog ikke altid nok. At være forberedt på nye udfordringer og risikofaktorer kan også betyde, at virksomhederne skal skaffe sig ny know-how. 

”F.eks. skaber spørgsmål vedrørende klima, miljø og energi nye risikofaktorer. Disse faktorer skal analyseres grundigt, og her vil man i flere tilfælde være nødt til at indhente ny viden.” 

5. Udarbejd planer både på kort og lang sigt
Jouko Kangasniemi bemærker, at perioder med stabilitet sjældent varer længe, og udsving helt sikkert vil være betydelige i fremtiden. Det er vanskeligt eller endda umuligt at forudsige den næste krise.  

Derfor bør virksomhederne udarbejde planer for forskellige fremtidsscenarier, skabe balance mellem kort- og langsigtede strategier og kontrollere de langsigtede planer oftere. Jouko Kangasniemi understreger, at man nødt til at anerkende nye måder at operere på, når det kommer til strategi og planlægning. 

”Det, der giver merværdi i dag, kan være en forudsætning i morgen, da tingene har en tendens til at blive banale. Bæredygtighed har måske engang skabt merværdi, men i dag er det en forudsætning for succesfuld virksomhedsdrift,” afslutter Jouko Kangasniemi. 

*** 

Foto: Foto: Johanna Taskinen 
Billedtekst: Johanna Taskinen