POLITIK OM BESKYTTELSE AF PERSONLIGE OPLYSNINGER
BESKYTTELSE AF PERSONOPLYSNINGER HOS LOWELL
Den grundige behandling og beskyttelse af dine data er vigtig for os. Vi vil også gerne sikre os, at du kender dine rettigheder i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Lowell har til formål at hjælpe mennesker og virksomheder med at holde kredit under kontrol, og vores tjenester er baseret på interaktion mellem mennesker.
I denne privatlivspolitik beskriver vi, hvordan vi behandler personoplysninger, når du møder os som kunde, servicepartner eller jobansøger. Denne privatlivspolitik indeholder oplysninger om dine rettigheder, f.eks. hvordan du får adgang til dine data.
Du kan også finde kontaktoplysningerne på vores databeskyttelsesrådgiver i denne privatlivspolitik. Du kan også sende feedback til vores databeskyttelsesrådgiver om denne privatlivspolitik, og hvordan den kan forbedres.

DATAANSVARLIG
INKASSO, LEVERANDØRER, KLIENTRELATIONER, MARKEDSFØRING OG REKRUTTERING
Den dataansvarlige for inkasso- og kreditoplysningstjenester, fakturering, kundeservice, leverandørstyring, kundeforhold, markedsføring og rekruttering er Lowell Danmark A/S (CVR: 18457970). Med hensyn til leverandørstyring er også Lowell Nordics Oy (CVR: 2788135-4) dataansvarlig.
KONTAKTOPLYSNINGER
Postadresse: Langmarksvej 57 D, 8700 Horsens
Flere kontaktoplysninger: www.lowell.dk
DATABESKYTTELSESRÅDGIVER
Lowell Danmark har udpeget en databeskyttelsesrådgiver, som du kan kontakte i sager vedrørende behandling af personoplysninger og andre spørgsmål om databeskyttelse.
Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver via e-mail dpo.denmark@lowell.com
Vi behandler og gemmer personoplysninger om vores kunder, leverandører, klienter og jobansøgere til forskellige formål. Disse formål er: 1) erhvervelse og inddrivelse af udestående fakturaer og gæld; 2) leverandørstyring, 3) styring af klientrelationer og markedsføring; og 4) rekruttering af nye medarbejdere. Vi behandler kun dine data, når vi har juridisk grundlag til at gøre det.
INKASSO
Vi behandler personoplysninger, når en betaling ikke sker i overensstemmelse med vilkårene og betingelserne i den oprindelige aftale. I dette tilfælde er formålet med behandlingen af personoplysninger at erhverve eller inddrive en udestående betaling eller gæld på grundlag af en opgave eller et tilbud udstedt af vores klient, dvs. en fakturaer/kreditor. Alternativt kan vi have købt den udestående gæld til inkassoformål.
Personoplysninger kan bruges i forskellige situationer og til forskellige formål i inkassoprocessen. Vi behandler data for at udføre frivillige og juridiske inkassoprocesser, herunder sager relateret til kriminelle aktiviteter, tvister, insolvens og ansøgninger. Vi behandler også data for at behandle betalinger, og når vi sender rapporter til vores klienter, myndigheder (f.eks. fogedmyndigheder og domstole) og kreditoplysningsvirksomheder, der fører et register over betalingsmisligholdelser.
God kundeservice er en vigtig del af vores inkassotjenester. Vi behandler dine personoplysninger for at håndtere og autentificere kundeservicesituationer, tilbyde betalingsmuligheder og aftale betalingsordninger. Vi bruger også kundedata til at forstå kundeadfærd ved hjælp af undersøgelser og statistikker og til at udvikle vores tjenester og kundeservicekanaler ud fra vores kunders synspunkt. Dette omfatter også uddannelse af personale.
Vi behandler personoplysninger i forbindelse med profilering for at lette indsamlingsplanlægningen. I praksis betyder det, at vi kan gennemføre indsamlingsforanstaltninger ved hjælp af profilering, der er produceret på baggrund af kundehistorikdata og forudsiger fremtidig betalingsadfærd. Vi behandler også data for at analysere gæld, der skal købes til inkassoformål.
Derudover pålægger lovgivningen os forpligtelser i forbindelse med kundekendskab, revision, regnskab, bekæmpelse af hvidvaskning af penge, forebyggelse af kriminalitet og svindel, databeskyttelse, informationssikkerhed og internationale sanktioner, hvis opfyldelse kræver behandling af personoplysninger.
LEVERANDØRSTYRING
Vi behandler og gemmer personoplysninger med henblik på at identificere leverandører og repræsentanter for leverandører, håndtere kontraktforhold, administrere købsfakturaer og til kontakt og kommunikation i forbindelse med leverandørforhold.
KLIENTRELATIONSSTYRING OG MARKEDSFØRING
Vi behandler og gemmer personoplysninger med henblik på at identificere klienter og repræsentanter for klienter, håndtere kontraktforhold, kontakt og kommunikation i forbindelse med klientforhold, servicerapportering og identificere brugere af vores online- og ekstranettjenester.
Vi behandler også personoplysninger relateret til professionelle roller for at sælge og markedsføre vores tjenester, der er beregnet til virksomheder og til marketingformål.
Derudover pålægger lovgivningen os forpligtelser i forbindelse med f.eks. kundekendskab, bekæmpelse af hvidvask og internationale sanktioner, hvis opfyldelse kræver behandling af personoplysninger.
ANSÆTTELSE
Vi behandler og gemmer personoplysninger for at gennemgå jobansøgninger, der sendes til os, gennemføre jobsamtaler og indgå ansættelseskontrakter.
Vi behandler kun personoplysninger, når vi har et lovligt grundlag for det. Ofte er behandlingen af data baseret på en aftale mellem os og vores kunder eller opfyldelse af legitime interesser. I dette tilfælde er dit samtykke ikke nødvendigt for at behandle data.
INKASSO
I inkassoprocesser er behandlingen af personoplysninger baseret på opfyldelse af en aftale om betaling. Behandlingen af data kræver derfor ikke dit samtykke, da behandlingen er baseret på din tidligere aftale indgået med os eller en af vores klienter.
Personoplysninger behandles også i inkassoprocesser for at opfylde offentlige interesser. Den kundedrevne professionelle opkrævning af udestående fakturaer og gæld muliggør udlånsbaseret økonomi ved at reducere eventuelle udlånsforstyrrelser og kredittab. Yderst funktionelle inkassotjenester giver forbrugere og virksomheder lige muligheder for at modtage kredit og rimelige kreditomkostninger.
I nogle situationer er behandlingen baseret på opfyldelse af lovbestemte forpligtelser. Disse omfatter identifikation af kunder, forebyggelse af hvidvaskning af penge, internationale sanktioner, besvarelse af officielle forespørgsler og regnskab.
Vi kan også behandle dine personoplysninger på grundlag af dit samtykke. Dette vedrører eventuelle yderligere oplysninger, vi har fået fra dig vedrørende f.eks. din helbredstilstand. Med dit samtykke kan vi også videregive dine data til tredjeparter.
Vi behandler også dine personoplysninger på grundlag af vores legitime interesser. Disse er forbundet med at udføre forretningsaktiviteter og producere og udvikle inkassotjenester, der imødekommer vores klienters behov.
LEVERANDØRSTYRING
Med hensyn til kontraktlige leverandørforhold er behandlingen af personoplysninger baseret på, indgåelse, indgåelse og opfyldelse af en serviceaftale mellem os og vores leverandører og opfyldelse af legitime interesser forbundet med servicepartnerskaber. Disse legitime interesser omfatter f.eks. kommunikation og vedligeholdelse af leverandørregistre.
KLIENTRELATIONSSTYRING OG MARKEDSFØRING
Med hensyn til kontraktlige klientforhold er behandlingen af personoplysninger baseret på, indgåelse og opfyldelse af en serviceaftale mellem os og vores klienter og opfyldelse af legitime interesser forbundet med servicepartnerskaber. Disse legitime interesser omfatter kommunikation og servicemarkedsføring og direkte markedsføring rettet mod erhvervskunder.
Vi behandler også personoplysninger for at opfylde vores lovbestemte forpligtelser, der f.eks. er relateret til at identificere kunder og forhindre hvidvask.
I nogle situationer er behandlingen af data baseret på overholdelse af juridiske forpligtelser. Disse omfatter kundeidentifikation, bekæmpelse af hvidvaskning af penge og internationale sanktioner.
ANSÆTTELSE
Behandlingen af personoplysninger om jobansøgere er baseret på anmodninger fra en jobansøger, der deltager i rekrutteringsprocessen og/eller et forhold (legitim interesse), der etableres, når en jobansøger indsender sin ansøgning for at komme i betragtning til en ledig stilling.I visse situationer behandler vi dine personoplysninger på baggrund af dit samtykke. I dette tilfælde kan du til enhver tid trække dit samtykke tilbage.
Du kan trække dit samtykke tilbage ved at sende en meddelelse til vores kundeservice.
Efter at have modtaget din meddelelse om tilbagetrækning, vil vi ikke længere behandle dine data baseret på samtykke. Tilbagekaldelse af samtykke vil dog ikke have nogen indflydelse på en eventuel tidligere behandling af oplysninger, og det forhindrer ikke dine oplysninger i at blive behandlet, når der er andre juridiske grundlag for behandlingen, f.eks. opfyldelse af en aftale.
INKASSO
I vores inkassoprocesser behandler og bruger vi følgende data om vores kunder:
- Identifikations- og autentificeringsdata (f.eks. personnummer)
- Kontaktoplysninger (f.eks. adresse og telefonnummer)
- Oplysninger om en repræsentant eller agent
- Oplysninger om værgemålet
- Oplysninger om gæld
- Betalinger
- Handlinger, vi har planlagt eller har foretaget i forbindelse med inkassoprocessen, f.eks. oplysninger om udsendte inkassobreve eller indgåede betalingsplaner
- Oplysninger om fasen i inkassoprocessen (f.eks. stævning, udførelse)
- Bankoplysninger
- Kreditoplysninger
- Oplysninger om indtægter, udgifter og formue
- Roller og ansvar i forretningsaktiviteter
- Oplysninger om beskatning
- Oplysninger om solvens
- Oplysninger om kontakt- og servicesituationer
- Helbredsoplysninger (for så vidt de er indhentet fra den registrerede med dennes samtykke eller på grundlag af en gæld, og disse oplysninger er nødvendige i betragtning af indsamlingsprocessen)
- Oplysninger om strafbare handlinger (relateret til grundlaget for gælden, og oplysninger er nødvendige i betragtning af inkassoprocessen)
En kunde kan være repræsenteret af en værge, agent eller anden kontaktperson, likvidator eller gældsrådgiver. Andre interessenter i inkassoprocesser omfatter repræsentanter for vores kunder og udførelsesmyndigheder. Vi behandler følgende oplysninger om disse:
- Identifikations- og autentificeringsdata (f.eks. personnummer)
- Kontaktoplysninger (f.eks. adresse og telefonnummer)
- Stillingsbetegnelse i virksomheden/organisationen
- Oplysninger om kontakt- og servicesituationer
- Optagelser af opkald
LEVERANDØRSTYRING
- Identifikations- og autentificeringsdata
- Kontaktoplysninger (f.eks. e-mailadresse og telefonnummer)
- Jobtitel i virksomheden
- Oplysninger om kontakt- og servicesituationer
KLIENTRELATIONSSTYRING OG MARKEDSFØRING
I forbindelse med klientrelationsstyring og servicemarkedsføring rettet mod virksomheder behandler vi følgende oplysninger om repræsentanter for nuværende og potentielle klientvirksomheder og andre brugere af vores tjenester:
- Identifikations- og autentificeringsdata
- Kontaktoplysninger (f.eks. e-mailadresse og telefonnummer)
- Jobtitel i virksomheden
- Oplysninger om kontakt- og servicesituationer
- Optagelser af opkald
- Anmodninger: Anmodninger om kreditoplysninger og personer, der har fremsat dem (brugere af kreditoplysningstjenester)
Desuden forpligter hvidvasklovgivningen til at få kendskab til navn, fødselsdato og personnummer på den kundevirksomhed eller repræsentant for en privat kunde, der udsteder opgaven, det fulde navn, fødselsdato og nationalitet på bestyrelsen for den juridiske enhed eller et lignende beslutningstagende organ samt navnet, fødselsdato, dansk personkode og i mangel heraf statsborgerskab for de reelle ejere af den juridiske enhed. Derudover indsamles oplysninger om navn, nummer og andre identifikationsdata for det dokument, der bruges til at verificere identiteten, såsom passet. I henhold til hvidvasklovgivningen indsamles der også oplysninger om den anvendte bank- eller betalingskonto og kundens økonomiske situation.
ANSÆTTELSE
Vi kan behandle følgende oplysninger om jobansøgere:
- Identifikationsoplysninger
- Kontaktoplysninger (f.eks. adresse og telefonnummer)
- Oplysninger inkluderet i jobansøgningen (f.eks. referencer og arbejdshistorik)
- Kreditoplysninger (om den person, der er udvalgt til en ledig stilling)
- Oplysninger fra egnethedsprøver
- Oplysninger om strafbare handlinger (om den person, der er udvalgt til en ledig stilling)
- Inkassodata (for den person, der er udvalgt til en ledig stilling)
INKASSO
I forbindelse med inkassotjenester indhenter vi normalt dine data fra følgende kilder:
- Vores klienter eller den oprindelige kreditor
- Vores kunder, dvs. dig (f.eks. når du bruger vores tjenester eller betaler din faktura/gæld)
- Vores kunders repræsentanter/agenter/tilsynsførende
- Gennem aktiviteter vi har gennemført
- Andre virksomheder i Lowell Group
- Fogeder (oplysninger om henrettelse)
- Domstole (oplysninger om juridisk inkasso)
- Det centrale personregister (adresser og personoplysninger)
- Statstidende (Bekendtgørelser med retsvirkning for borgere og virksomheder
- Kreditoplysningsselskaber/registre (offentlige betalingsmisligholdelser)
- Det centrale selskabsregister
- Skattemyndigheden (offentlige skatteoplysninger)
- Telefonbogs-, adresse- og kontaktoplysningstjenestevirksomheder (telefonnumre, adresser)
- Officielle sanktionsdatabaser (f.eks. EU-sanktioner)
Vi kan anmode om yderligere oplysninger fra dig, men du er ikke forpligtet til at give os yderligere oplysninger. Manglende fremlæggelse af yderligere oplysninger kan dog have en negativ indvirkning, f.eks. hvis det skal bevises, at en gæld er betalt, eller hvis der er begrundet en kundeklage.
LEVERANDØRSTYRING
- Den leverandørvirksomhed, du repræsenterer
- En kontaktperson, der repræsenterer leverandørvirksomheden, dvs. dig
- Gennem aktiviteter vi har gennemført
- Det centrale selskabsregister
- Udbydere af telefonnumre og adresser
- Kreditoplysningsselskaber/kreditoplysningsregistre
KLIENTRELATIONSSTYRING OG MARKEDSFØRING
Vi indhenter oplysninger om kontaktpersoner, der repræsenterer vores klient eller potentielle kunder, fra følgende kilder:
- Den klientvirksomhed, du repræsenterer
- En kontaktperson, der repræsenterer klientvirksomheden, dvs. dig
- Gennem aktiviteter vi har gennemført
- Det centrale selskabsregister
- Virksomheder med markedsføringsdata
- Udbydere af telefonnumre og adresser
- Kreditoplysningsselskaber/kreditoplysningsregistre
Du har ingen forpligtelse på baggrund af lovgivningen eller klientaftalen til at afgive personoplysninger. Enhver manglende levering af de ønskede data kan dog betyde, at du ikke kan bruge alle vores tjenester, eller at du ikke får oplysninger om vores tjenester.
ANSÆTTELSE
Når en person søger en ledig stilling, indhenter vi data fra følgende kilder:
- Sagsøgeren
- Referencer angivet af ansøgeren
- Kreditoplysningsselskaber/kreditoplysningsregistre
- Evne tests og rekrutteringskonsulenter
- Lowell inkassodatabase (udvalgt person)
Som jobansøger har du ikke nogen forpligtelse i henhold til lovgivningen eller aftalen til at afgive personoplysninger. Enhver manglende afgivelse af oplysninger, der er vigtige i forhold til rekrutteringsprocessen, kan dog betyde, at din ansøgning behandles med ufuldstændige oplysninger, eller at den ikke behandles.
Vi videregiver eller sælger ikke dine personoplysninger til tredjeparter uden dit samtykke eller andet lovligt grundlag.
INKASSO
Vi kan videregive dine personoplysninger til parter, der er involveret i de tjenester, vi leverer, og til andre forretningsforbindelser i Lowell-koncernen.
- Klienter, hvis krav vi inddriver
- Kunden, dvs. dig
- Kundens repræsentanter/agenter/tilsynsførende
- Domstole
- Fogeder
- Tilsynsmyndigheder
- Politiet
- Officielle bobestyrere udpeget af domstolene
- Kreditoplysningsvirksomheder
- Telefonbogs-, adresse- og kontaktoplysningstjenestevirksomheder til kontrol af data
- Digitaliserings- og Befolkningsdatastyrelsen til kontrol af data
- Eksterne leverandører (f.eks. revisorer, revisorer, trykkeri- og postvirksomheder, advokatfirmaer, rådgivere og it-tjenesteudbydere)
- Lowells koncernselskaber med henblik på at levere inkassotjenester, interne administrationstjenester, revisions- og compliance-tjenester for at sikre vores overholdelse af juridiske og lovgivningsmæssige forpligtelser.
- Eksterne inkassofirmaer
- Investorer, forsikringsselskaber, forsikringsmæglere, långivere, eksterne revisorer, juridiske og andre professionelle rådgivere, hvor det er nødvendigt.
- Långivere og medinvestorer og deres rådgivere, f.eks. med henblik på revision og forhandling
- Andre tredjeparter og deres rådgivere, f.eks. med henblik på at forhandle og gennemføre fusionen, overdragelsen eller salget af en del af eller hele vores eller et medlem af Lowell-koncernens virksomhed eller aktiver eller nogen af deres aktiekapital til en tredjepart.
Som hovedregel behandler vi dine personoplysninger inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EU). I nogle tilfælde, f.eks. i forbindelse med international inkasso, kan dine personoplysninger dog blive overført til vores agenter i tredjelande, hvis det er nødvendigt af den grund, at kunden er bosiddende i det pågældende land.
Derudover kan kun få af de tredjepartstjenesteudbydere, vi bruger, og nogle Lowell-koncernselskaber, investorer og andre tredjeparter og deres rådgivere, der kan have adgang til personoplysninger, være placeret uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, såsom Storbritannien eller USA. Ovennævnte dataoverførsler kan kun finde sted på baggrund af EU-U.S. Data Privacy Framework (DPF), eller hvis EU-Kommissionen har besluttet, at det pågældende land har et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau, er passende sikkerhedsforanstaltninger for behandling af personoplysninger, såsom standardkontraktbestemmelser (EU-modelklausuler) eller bindende virksomhedsregler (BCR) på plads, eller der er tale om undtagelser i særlige situationer, f.eks. for at opfylde en kontrakt eller for at gøre et retskrav gældende.
LEVERANDØRSTYRING
Vi kan videregive personoplysninger om leverandører og repræsentanter for vores leverandører til:
- Eksterne leverandører (f.eks. revisorer, revisorer, operatører til håndtering af indkøbsfakturaer, trykkeri- og postoperatører, rådgivere, kommunikations- og it-tjenesteudbydere)
- Den leverandørvirksomhed, som kontaktpersonen repræsenterer
- Kontaktpersonen
- Andre virksomheder i Lowell-koncernen
- Forsikringsselskaber
- Investorer og deres rådgivere, f.eks. med henblik på revision og forhandling
- Andre tredjeparter og deres rådgivere, f.eks. med henblik på forhandling og gennemførelse af fusionen, overdragelsen eller salget.
Som hovedregel behandler vi dine personoplysninger inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EU). I nogle tilfælde kan vi overføre dine personoplysninger uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EU), fordi kun få af de tredjepartstjenesteudbydere, vi bruger, og nogle Lowell-koncernselskaber, investorer og andre tredjeparter og deres rådgivere, der kan have adgang til personoplysninger, kan være placeret uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, såsom Storbritannien eller USA. Ovennævnte dataoverførsler kan kun finde sted på baggrund af EU-U.S. Data Privacy Framework (DPF), eller hvis EU-Kommissionen har besluttet, at det pågældende land har et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau, er passende sikkerhedsforanstaltninger for behandling af personoplysninger, såsom standardkontraktbestemmelser (EU-modelklausuler) eller bindende virksomhedsregler (BCR) på plads, eller der er tale om undtagelser i særlige situationer, f.eks. for at opfylde en kontrakt, eller hvis der foreligger et samtykke fra den registrerede.
KLIENTRELATIONSSTYRING OG MARKEDSFØRING
Vi kan videregive personoplysninger om repræsentanter for vores klientvirksomheder og potentielle klientvirksomheder til:
- Eksterne leverandører (f.eks. revisorer, revisorer, operatører til håndtering af indkøbsfakturaer, trykkeri- og postoperatører, rådgivere, kommunikations-, marketing-, direct marketing- og it-tjenesteudbydere)
- Den kundevirksomhed, som kontaktpersonen repræsenterer
- Kontaktpersonen
- Andre virksomheder i Lowell-koncernen
- Forsikringsselskaber
- Investorer og deres rådgivere, f.eks. med henblik på revision og forhandling
- Andre tredjeparter og deres rådgivere, f.eks. med henblik på forhandling og gennemførelse af fusionen, overdragelsen eller salget.
Som hovedregel behandler vi dine personoplysninger inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EU). I nogle tilfælde kan vi overføre dine personoplysninger uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EU), fordi kun få af de tredjepartstjenesteudbydere, vi bruger, og nogle Lowell-koncernselskaber, investorer og andre tredjeparter og deres rådgivere, der kan have adgang til personoplysninger, kan være placeret uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, såsom Storbritannien eller USA. Ovennævnte dataoverførsler kan kun finde sted på baggrund af EU-U.S. Data Privacy Framework (DPF), eller hvis EU-Kommissionen har besluttet, at det pågældende land har et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau, er passende sikkerhedsforanstaltninger for behandling af personoplysninger, såsom standardkontraktbestemmelser (EU-modelklausuler) eller bindende virksomhedsregler (BCR) på plads, eller der er tale om undtagelser i særlige situationer, f.eks. for at opfylde en kontrakt, eller hvis der foreligger et samtykke fra den registrerede.
ANSÆTTELSE
Vi kan videregive personoplysninger om jobansøgere til:
- Udbydere af egnethedstestydelser (på grundlag af samtykke)
- Leverandører af datasystemer
- Andre virksomheder i Lowell-koncernen med henblik på at levere HR-relaterede tjenester og interne administrationstjenester, revisions- og compliance-tjenester for at sikre vores overholdelse af juridiske og lovgivningsmæssige forpligtelser.
Som hovedregel behandler vi dine personoplysninger inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EU). Inden for Lowell-koncernen kan dine personoplysninger blive overført uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, da nogle af Lowell-koncernens selskaber er placeret i Storbritannien. Derudover kan kun få af de tredjepartstjenesteudbydere, vi bruger, som kan have adgang til personoplysninger i forbindelse med leveringen af deres tjeneste, være placeret uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, såsom Storbritannien eller USA. Ovennævnte dataoverførsler kan kun finde sted på baggrund af EU-U.S. Data Privacy Framework (DPF), eller hvis EU-Kommissionen har besluttet, at det pågældende land har et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau, er passende sikkerhedsforanstaltninger for behandling af personoplysninger, såsom standardkontraktbestemmelser (EU-modelklausuler) eller bindende virksomhedsregler (BCR) på plads, eller der er tale om undtagelser i særlige situationer, f.eks. for at opfylde en kontrakt, eller hvis der foreligger et samtykke fra den registrerede.
Vi opbevarer dine data, så længe det er nødvendigt til de formål, hvortil dataene blev indsamlet og gemt.
INKASSO
Selv hvis inkassoprocessen afsluttes, gemmer vi dine data, så længe det er nødvendigt til de formål, hvortil dataene blev indsamlet og gemt. Behovet for at opbevare dine data er f.eks. baseret på den lovgivning eller en serviceaftale, vi har indgået med vores klient. I henhold til loven skal inkassobureauet opbevare dokumenter og data vedrørende inkassoaktiviteter i fem år efter afslutningen af inkassoforanstaltningerne, medmindre der er fastsat en længere opbevaringsperiode andetsteds i loven.
Klient og tilsynsmyndigheden har ret til at fremsætte forespørgsler i forbindelse med inkassoprocesser og fremsætte krav, selv efter inkassoprocessen. Af denne grund er det nødvendigt at opbevare personoplysninger efter inkassoprocesser.
Vi opbevarer personoplysninger relateret til identifikation af kunden, forebyggelse af hvidvaskning af penge og regnskabsformål i det tidsrum, der er defineret i lovgivningen. I forbindelse med bekæmpelse af hvidvaskning af penge skal kundekendskabsoplysninger opbevares ved lov i fem år fra transaktionens gennemførelse.
LEVERANDØRSTYRING
Vi opbevarer de data, vi har brugt i leverandørforholdsstyringen, så længe det er nødvendigt og korrekt i forhold til formålet med brugen.
KLIENTRELATIONSSTYRING OG MARKEDSFØRING
Vi opbevarer de data, vi har brugt i klientforholdsstyring og markedsføring, så længe det er nødvendigt og korrekt i forhold til formålet med brugen.
ANSÆTTELSE
Eksterne jobsøgende søger ledige stillinger gennem vores HRM-system, som opretter en kandidatprofil for dem i systemet. Den jobsøgendes ansøgning går gennem systemet i henhold til vores rekrutteringsproces. Selvom en jobsøgende ikke ansættes, vil deres kandidatprofil forblive gyldig. Hvis den jobsøgende ikke logger ind på sin profil i 12 måneder, vil profilen blive fjernet fra systemet.
Vi behandler personoplysninger automatisk for at kontrollere inkassoprocesser og træffe kreditbeslutninger.
INKASSO
Vi bruger profilering baseret på automatiseret behandling af personoplysninger til at planlægge indsamlingsaktiviteter. Formålet er at evaluere kundens solvens og forudsige fremtidig betalingsadfærd på baggrund af data om inkassohistorikken og offentlige kredit- og skattedata. Den score, der beregnes på baggrund af data, hjælper os med at vælge de bedst egnede inkassoaktiviteter under hensyntagen til hver enkelt kunde og undgå unødvendige aktiviteter, der akkumulerer inkassoomkostninger for.
Den automatiserede behandling af data medfører ingen væsentlige konsekvenser for kunden, og den har ingen indflydelse på kundens rettigheder. Formålet er f.eks. at forudse eventuelle tilfælde og situationer, hvor iværksættelsen af en lovlig indsamling ikke er formålstjenlig.
ANSÆTTELSE
Vi bruger en automatiseret beslutningsproces til nogle rekrutteringer. I disse situationer omfatter rekruttering spørgsmål, som vi forventer, at du besvarer, når du indsender din ansøgning. Formålet med spørgsmålene er at finde ud af, om din ansøgning vil blive ført videre til næste trin i rekrutteringsprocessen. Den automatiserede beslutningsproces bruger det svar, du giver under ansøgningsprocessen, til at afgøre, om du opfylder minimumskravene til vores ledige stilling hos Lowell.
En automatiseret beslutningsproces er afgørende for indgåelsen af en ansættelseskontrakt og hjælper os med at sikre, at vores beslutninger er hurtige, retfærdige, effektive og nøjagtige baseret på de oplysninger, du giver os. Vi spørger om ting, der er relevante for jobbet og ansættelsen hos Lowell.
Hvis vi vælger ikke at gå videre baseret på dit svar på din ansøgning, har du ret til at bede os om at gennemgå den automatiserede beslutning, vi har truffet på baggrund af dit svar.
Hvis du vil udøve dine GDPR-rettigheder i forbindelse med automatiseret beslutningstagning, bedes du kontakte hr.nordics@lowell.com
Du har ret til at få adgang til dine personoplysninger. Vi sender dig dine data skriftligt senest en (1) måned efter modtagelse af din anmodning.
Du kan anmode om dine data:
- ved at udfylde en onlineformular på vores websider lowell.dk; Du skal bruge dine bankkoder til at bekræfte din identitet.
- ved at sende en skriftlig anmodning til Lowell Danmark, Langmarksvej 57 D, 8700 Horsens
- ved at ringe til vores kundeservice
FÅ DINE OPLYSNINGER BERIGTIGET
Hvis du bemærker, at dine personoplysninger er ufuldstændige eller forkerte, har du ret til at anmode om at få dine oplysninger rettet. Når du sender os en anmodning om berigtigelse, bedes du identificere de oplysninger, der skal berigtiges, i detaljer og forklare, hvorfor oplysningerne skal berigtiges.
FÅ DINE DATA SLETTET
Du har ret til at anmode om, at dine data slettes, hvis 1) dine data ikke længere er nødvendige til det formål, som de blev indsamlet til; 2) du trækker dit samtykke tilbage; 3) du gør indsigelse mod behandlingen af dine data; eller 4) dine data er blevet behandlet ulovligt.
Når dine data behandles for at opfylde lovbestemte forpligtelser eller juridiske krav eller til statistiske formål, kan vi muligvis ikke slette dine data, selvom du anmoder os om det.
BEGRÆNSNING AF BEHANDLINGEN AF DINE DATA
Du har ret til at anmode om, at behandlingen af dine data begrænses, f.eks. når vi undersøger rigtigheden af data eller behandler din anmodning om at få dine data slettet.
Du kan også anmode om, at behandlingen af dine data begrænses i situationer, hvor du ønsker, at dine data skal opbevares (f.eks. på grund af et retskrav), og de ellers ville blive slettet efter afslutningen af behandlingsgrundlaget.
AT FÅ DATA OVERFØRT FRA ET SYSTEM TIL ET ANDET
Når behandlingen af oplysninger er baseret på dit samtykke, eller når vi indhenter oplysninger i forbindelse med en aftale, har du ret til at få dine oplysninger i maskinlæsbart format, forudsat at de behandles i en automatiseret proces.
INDSIGELSE MOD BEHANDLING AF DATA
Når behandlingen af dine personoplysninger er baseret på legitime eller offentlige interesser, har du ret til af grunde, der er baseret på specifikke personlige årsager, at gøre indsigelse mod behandlingen af dine oplysninger.
Vi kan dog ikke stoppe behandlingen af dine data, selvom du har gjort indsigelse mod det, hvis behandlingen af dine data er nødvendig, eller hvis vi gør et retskrav gældende.
Denne ret gælder også for direkte markedsføring. Modtagere af vores nyhedsbreve og direkte markedsføringsmeddelelser kan altid afmelde sig vores nyhedsbreve og meddelelser eller nægte at modtage sådanne meddelelser i fremtiden.
ANMODNINGER VEDRØRENDE PERSONOPLYSNINGER:
Du kan indsende anmodninger vedrørende dine personoplysninger:
- ved at udfylde en onlineformular (anmodninger om adgang til data)
- ved at sende en skriftlig henvendelse til Lowell Danmark, Langmarksvej 57 D, 8700 Horsens.
- ved at ringe til vores kundeservice
Vi behandler din anmodning så hurtigt som muligt. Hvis vi ikke kan udføre din anmodning inden for en (1) måned, giver vi dig besked.
For at beskytte din identitet vil vi verificere alle elektroniske anmodninger ved hjælp af bankkoder og skriftlige anmodninger ved hjælp af en personlig underskrift. Hvis du ringer til vores kundeservice, vil vi bekræfte din identitet ved hjælp af kontrolspørgsmål.
Du har ret til at indgive en klage over behandlingen af personoplysninger til databeskyttelsesmyndigheden. I Danmark er denne myndighed Datatilsynet.
Datatilsynets kontor:
Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby
Telefon:33 19 32 00
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Flere kontaktoplysninger: www.datatilsynet.dk
DATAANSVARLIG
INKASSO, LEVERANDØRER, KLIENTRELATIONER, MARKEDSFØRING OG REKRUTTERING
Den dataansvarlige for inkasso- og kreditoplysningstjenester, fakturering, kundeservice, leverandørstyring, kundeforhold, markedsføring og rekruttering er Lowell Danmark A/S (CVR: 18457970). Med hensyn til leverandørstyring er også Lowell Nordics Oy (CVR: 2788135-4) dataansvarlig.
KONTAKTOPLYSNINGER
Postadresse: Langmarksvej 57 D, 8700 Horsens
Flere kontaktoplysninger: www.lowell.dk