jouluk. 3, 2021

Rådgivning der gør en forskel for de gældsramte

Björn er kreditorkonsulent hos Lowell og bliver motiveret af at hjælpe andre igennem hans arbejde.
caption

 

Økonomiske udfordringer kan være overvældende. Derfor er det vigtigt, at dem som befinder sig i en vanskelig økonomisk situation får den korrekte hjælp til at overvinde problemerne og finde tryghed i deres privatøkonomi.

En af Lowells rådgivere, som møder de gældsramte dagligt, er Björn. Han er ansat hos Lowell Sverige og har arbejdet i inkassobranchen i mange år. Vi tog en snak med ham, hvor han delte ud af sine erfaringer om, hvordan man undgår at komme i økonomiske vanskeligheder, og hvordan man kommer ud af dem, hvis de opstår.

Hvad er det første der sker, når Lowell overtager forvaltningen af en gæld?

Det første der sker er, at vi vurderer sandsynligheden for, at personen er i stand til at betale. Der sendes inkassobreve ud, og i de fleste tilfælde kontakter vi også forbrugeren telefonisk. I mange tilfælde betaler forbrugeren direkte, når kravet sendes ud, og i andre tilfælde indgås der aftaler om afdragsordninger.

Hvad er det bedste ved dit job?

Når jeg som kreditorkonsulent kan hjælpe en modløs og trist kunde ved at give dem et overblik over deres gæld, og derved give dem mod til at håndtere den økonomiske situation, så føles det fantastisk. Som rådgiver taler jeg ofte med folk i krise, så det er vigtigt at forstå forbrugerens situation så godt som muligt for at finde den bedst mulige løsning. Efter gentagne samtaler og kontakt med forbrugeren, er det motiverende at kunne blive enige om en plan, der er god for alle parter.

At høre lettelsen i forbrugernes stemmer, at se dem blive gældfri og endelig sende afslutningsbreve afsted - det er øjeblikke i min dagligdag ved Lowell, der er meget givende.

Hvordan kan du hjælpe de forbrugere, der har sværest ved at betale?

I samtaler med en forbruger eller dennes repræsentant er det først og fremmest vigtigt, at jeg får en forståelse af hele gældsbilledet og forbrugerens betalingsevne. I praksis hjælper jeg ved at lave en afdragsordning. Derudover er det vigtigt at støtte og forklare vejen til at blive gældfri. Derefter fører det oftest til en midlertidig tilbagebetalingsplan eller en akkordaftale.

Hos Lowell arbejder vi for at få kredit til at fungere bedre for alle. Derfor har alle vores kreditorkonsulenter på tværs af de nordiske lande fokus på at være imødekommende og forstå den enkeltes situation. Lige præcis det fokus er med til at gøre Lowell til en af de mest attraktive inkassopartnere på markedet.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og hold dig opdateret.

/media/110966/bjorn-lidén.png

Björn Liden, Kreditorkonsulent hos Lowell Sverige

;