okt. 10, 2018

Interview med James Cornell, grundlægger og CEO i Lowell

I marts i år købte det britisk baserede Lowell Intrum Justitia i Norge og Lindorff i Sverige, Finland, Estland og Danmark. På den måde blev Europas næststørste virksomhed inden for credit management service skabt og kom ind på det nordiske marked. I dette interview fortæller James Cornell, der er Lowells grundlægger og CEO, hvorfor han grundlagde virksomheden og om hans syn på det nordiske marked.
caption
James Cornell, grundlægger af og CEO for Lowell Group

 

Hvorfor skal virksomheder vælge Lowell som deres leverandør af credit management services?

Lowell er en af de største credit management virksomheder i Europa. Vi tilbyder en unik kombination af avancerede dataanalyser, indsigt i adfærdspsykologi og prisvindende kundeservice for at opnå holdbare løsninger for kunder så vel som for forbrugere.

Vores kunder ved, at vi tilpasser vores ydelser til deres branche og den lovgivning og øvrig regulering, de hører under, for at levere resultater og beskytte deres omdømme. Mens forbrugerne ved, at vi behandler dem retfærdigt og med respekt. Resultatet er, at vores fremgangsmåde fungerer for alle parter.

Hvad gør Lowell anderledes?

Jeg grundlagde virksomheden, fordi jeg havde en vision om, at gældsinddrivelse kunne gøres bedre – med større fokus på forståelse af forbrugerens konkrete forhold samt en målsætning om at få kredit til at fungere bedre for alle. Den vision gælder stadig.

Gennem denne vision tilrettelægger vi vores arbejdsgang, således at den stemmer overens med lokale kulturelle og juridiske forskelle. Vi formår at udnytte store mængder data, hvilket gør os i stand til at træffe gode beslutninger for forbrugeren, hvilket i sidste ende også kommer kunden til gode.

Jeres mission er, at få kredit til at fungere bedre for alle, hvad mener I med det?

Vores samfundsøkonomi er afhængig af kredit for at fungere effektivt. Det er en cirkulær proces som, hvis den bliver blokeret, ikke fungerer så godt som den kunne; hvis folk ikke betaler, vil de som udsteder kredit ikke have råd til fortsat at udbyde samme lånevilkår, hvilket så rammer folk, der mangler kredit, og dermed påvirkes den samlede økonomi.

Vores rolle er at støtte den proces, så den kører så glat som muligt ved at forbedre effektiviteten af betalinger og udvikle verdensklasseløsninger inden for gældsinddrivelse eller opkøb af porteføljer med det formål at effektivisere virksomheders anvendelse af deres kapital.

Hvorfor er etik vigtigt for dig?

For det første tror jeg, at det at være etisk er et resultat af, hvad vi laver snarere end motivationen for, hvad vi laver. Vi tænker ikke ”hvad ville være det etiske at gøre?” Vi tænker ”hvad er den rigtige ting at gøre under disse omstændigheder for denne forbruger?” Vi starter med forbrugeren og arbejder os frem imod, hvordan vi identificerer den bedste løsning – dette gælder for forbrugere såvel som for kunder. Løsningerne er etiske, fordi vi prøver at opretholde en så enkel og problemfri, og gensidig gavnlig, relation som muligt.

Det giver ingen mening at forfølge en betaling fra en, som simpelthen ikke er i stand til at betale. Hvis man i stedet begynder at lytte, forstå og sympatisere, kan man identificere den bedste vej fremad for alle parter.

Det er ikke god forretning at behandle folk dårligt. Vores omdømme samt vores kunders omdømme afhænger af, at vi gør det rigtige for forbrugerne. Vores fremgangsmåde giver mening i en forretningssammenhæng, og vores resultater er et udtryk for netop dette.

Hvorfor er det nordiske marked vigtigt for Lowell?

Norden har veludviklede kreditmarkeder, der fungerer godt, og vi har nu en række virksomheder, der allerede er ledende inden for deres felt. Udover forøgelse af virksomhedens overordnede omfang samt større geografisk mangfoldighed og fleksibilitet inden for de nuværende sektorer, giver Norden os mulighed for udvidelse til andre sektorer. Vi er ledende inden for den finansielle sektor på tværs af Norden, men vi har ekspertisen i vores koncern til at generere fremtidig vækst inden for både forsynings- og teleselskaber.

 

 

;