nov. 3, 2020

Har du styr på dine abonnementer?

Flere danskere holder igen med abonnementsløsninger grundet usikkerhed. Hos Lowell mener vi, at et overblik i privatøkonomien og gennemgang af betingelserne kan være løsningen frem
caption

 

Sidder du og spekulerer over, hvad du forpligter dig til, når du tegner et abonnement? I så fald er du ikke den eneste. En ny rundspørge blandt forbrugere i EU, udført af betalingsvirksomheden Adyen, viser at netop de danske forbrugere er mest tilbageholdende, når det kommer til at binde sig til abonnementsordninger.

Rundspørgen kommer samtidig med en stigende tendens indenfor digitale salg og onlinehandel, som ifølge Finans, ser ud til at fortsætte i fremtiden. Hos Lowell har vi følgende klare anbefalinger, før du tegner et abonnement:

  • Få et overblik over din privatøkonomi og i særdeleshed dit rådighedsbeløb, før du tegner et abonnement.
  • Læs betingelser grundigt, herunder oprettelsesgebyr og bindingsperiode, for abonnementet.
  • Overvej alternativer til dine nuværende abonnementer, som er billigere eller bedre.

Hvis du beslutter dig for at ændre eller helt undvære et abonnement, er det vigtigt at du kontakter virksomheden og opsiger abonnementet, og først stopper betalingen når opsigelsen træder i kraft. Hos Lowell ser vi desværre nogle sager, hvor forbrugere ikke har opsagt et abonnement, men blot er stoppet med at betale. Det er ikke en opsigelse efter reglerne, og derfor risikerer man at sagen går til inkasso med de ekstra omkostninger, det medfører.

 

;