feb 12, 2020

Får influencere unge til at forbruge mere end, de har råd til?

Halvdelen af danskerne under 35 år har været udsat for influencere på sociale medier inden for den seneste uge. Ud af dem er hver tredje blevet inspireret til at foretage et køb på baggrund af denne form for online markedsføring. Samtidig forbruger 37 pct. af danske unge mere end, de har råd til, mens 69 pct. ofte bekymrer sig om deres privatøkonomi. Det konkluderer Lowell i en undersøgelse omkring danskernes privatøkonomiske forhold.
caption

 

Markedsføring gennem influencere er vokset markant i løbet af de seneste år, og det har medført, at sociale medier er blevet en naturlig inspirationskilde for især unges forbrug.

En ny undersøgelse foretaget af Lowell viser, at halvdelen af den danske befolkning i alderen 18-34 år har været udsat for sponsoreret indhold fra influencere inden for den seneste uge. Ud af dem er hver tredje blevet inspireret til at købe noget, som de har set på sociale medier i den samme periode.

I samme undersøgelse svarer 37 pct. af de unge danskere, at de ofte forbruger mere end deres privatøkonomi egentlig tillader.  

”Det er en del af digitaliseringen, at forbrugsmønsteret ændrer sig, og det er naturligt, at unge er de første, der tager den nye forbrugeradfærd til sig. Men det bekymrer mig, at unge forbruger mere end de reelt har råd til, og at influencere sandsynligvis ikke forstår, hvilken effekt deres markedsføring af produkter har for mange unge forbrugere”, siger Morten Engelbæk, adm. Direktør i Lowell Danmark.

De unge bekymrer sig tilmed også mere for deres privatøkonomi end den øvrige befolkning. Lowells undersøgelse afslører, at hele 7 ud af 10 danske unge ofte bekymrer sig om deres økonomi, mens 47 pct. af den øvrige del af befolkningen har tilsvarende økonomiske bekymringer.

”Det er foruroligende, at mange mennesker er bekymrede for deres økonomi og alligevel forbruger mere end, de har råd til. Jeg vil anbefale unge danskere at være kritiske over for influencere og den skjulte markedsføring, de udsætter de unge for,” slutter Morten Engelbæk.

 

Undersøgelsen er baseret på en rundspørge blandt 1.543 danskere gennemført af analysefirmaet Demoskop.